انجمن نجوم آسمان وارنا

انجمن نجوم آسمان وارنا

این وب مربوط به انجمن نجوم آماتوری آسمان وارنا در ورامین می باشد
انجمن نجوم آسمان وارنا

انجمن نجوم آسمان وارنا

این وب مربوط به انجمن نجوم آماتوری آسمان وارنا در ورامین می باشد

ماه گرفتگی 85%

نیمه‌شب 26 مردادماه  ،ماهگرفتگی زیبایی از آسمان رویت شد منطقه درکه که ما در منطقه جنگل های کارا مستقر شدیم منظره دور از آلودگی را به ما میداد که رو یایی بود.

ما همراه تیم شب مهتاب به آنجا سفر و به رصد پرداختیم.

خلاصه خیلی خالب بود .

از نظر علمی :

س از ماه گرفتگی زیبای 2 اسفند 1386 این بار شاهد یک ماه‌گرفتگی دیگر این بار از نوع جزئی با قدر گرفت 81.3 درصد خواهیم بود. در واقع 15 روز پس از خورشید‌گرفتگی 11 مردادماه 1387 که در ایران به صورت جزئی قابل رویت بود، این بار قسمتی از ماه در سایه زمین فرو خواهد رفت و برای مدتی مهتاب رنگ قرمز بر خود خواهد دید. این ماه گرفتگی جزئی در حالی تمام مراحل آن در ایران قابل مشاهده است که نزدیک به 30 سال است که چنین خسوف جزئی عمیقی را تاکنون در ایران شاهد نبوده‌ایم و در واقع آخرین آن به تاریخ 22 اسفند 1357 باز می‌گردد. این در صورتی است که برای رصد خسوف کلی بعدی در ایران نیز بایستی تا 25 خرداد 1390 منتظر بمانیم. اگر چه خسوف جزئی، نادرترین نوع ماه‌گرفتگی است. ولی طی سال‌های آینده تعداد زیادی از این نوع را در ایران شاهد خواهیم بود.

اطلاعات خسوف

 

وضعیت ماه گرفتگی در جهان

 

خسوف فوق از خانواده‌ی ساروس 138 است که مدتی است وارد سنین میان‌سالی شده است.

 

ماه گرفتگی در شامگاه 26 مرداد 1387 برابر با 14 شعبان 1429 هجری قمری و مطابق با 16 آگوست 2008 با ورود ماه به بخش نیمسایه زمین در ساعت 22:53:07 به زمان رسمی ایران آغاز می‌گردد. به دلیل غلظت بسیار کم نیمسایه تشخیص خسوف نیمسایه‌ای با ابزار رصدی از قدر 20 الی 30 درصد ممکن است و تشخیص آن با چشم غیر‌مسلح ممکن است به بیش از 50 درصد نیز برسد.

 
مراحل خسوف

 

سپس خسوف جزئی در ساعت 00:05:45 بامداد 27 مرداد ماه آغاز می‌گردد و ماه رفته رفته وارد سایه زمین می‌شود تا جایی که تا ساعت 01:04:09 حدود 81 درصد از قطر ماه در سایه‌ی زمین قرار می‌گیرد. سپس از این لحظه به بعد ماه به آرامی از سایه زمین خارج می‌شود تا جایی که با گذشت 3 ساعت و 9 دقیقه در ساعت 03:14:38 ماه به طور کامل از سایه خارج می‌شود و سپس خسوف نیمسایه‌ای نیز در ساعت 04:27:06 به پایان می‌رسد

 
خسوف در جهان

 

همانطور که در نقشه مشاهده می‌کنید، خاورمیانه، آفریقا، اروپا، آسیای مرکزی و آمریکای جنوبی این گرفت را مشاهده می‌کنند (البته قسمتی از آمریکای جنوبی و آسیای شرقی گرفت نیمسایه را شاهد خواهند بود). اما بهترین زمان و مکان برای رصد این گرفت در سواحل جنوب شرقی قاره آفریقا است. همان‌طور که از تصویر نیز مشخص است کشور ایران در این گرفتگی دارای وضعیت مناسبی خواهد بود و ماه در تمام لحظات خسوف در بالای افق به سر می‌برد. به گونه‌ای که شما رصدگران مراحل این گرفت جزئی را به طور کامل مشاهده خواهید نمود

 

اما خسوف جزئی عمیق فرصت بسیار مناسبی برای مشاهده، تحقیق، بررسی و تحلیل غلظت جو زمین و عبور نور از آن و همچنین مقیاس خارجی برای تحلیل مقیاس دانژون خواهد بود. البته مقیاس دانژون تنها برای خسوف کلی طراحی شده است. ولی همان‌طور که می‌دانید این مقیاس تنها برای بخش مرکزی سایه‌ی زمین طراحی شده است و نمی‌تواند تحلیل مناسبی را در تمام طول خسوف کلی انجام دهد. ولی با تحلیل لبه‌های سایه می‌توان به نتایج جالبی از تحلیل رنگ در خسوف‌های کلی رسید که البته این مسأله را تنها در خسوف‌های مماسی با سایه زمین مانند این خسوف جزئی فوق می‌توان یافت. از طرفی عکاسی دقیق و پیوسته با نوردهی بلند مدت از این خسوف می‌تواند باعث تحلیل ارزشمند‌تری شود. البته در زمان گرفت جزئی، بخش کمی از ماه روشن خواهد بود و زمان مناسبی نیز برای رصد آسمان را برای شما فراهم خواهد نمود.

 

 

خسوف در آسمان

 

در زمان خسوف، ماه در صورت فلکی جدی و در نزدیکی سیاره‌ی نپتون به سر می‌برد.

 

خسوف بعدی در آسمان ایران شامگاه 21 بهمن 1387 رخ می‌دهد که قسمتی از آن که به صورت نیمسایه‌ای است، مقارن با طلوع ماه قابل مشاهده است.

و تصویری از ماه گرفتگی:

نمایی علمی:


 

به پایان این قسمت رسیدیم لطفا با نظرات خود مارا در ترویج علم یاری فرمایید.

رصد های گروهی:

این جانب و انجمن سال های متمادی به رصد پرداخته ایم و کسب فیض نموده ایم و حال در نظر داریم گروه های رصدی را به مناطق مختلف ببریم شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۳۶۷۶۷۵۷۲۳ تماس حاصل فرمایید.

کشف جدید فینیکس:

آزمایشات جدید فینیکس ، وجود آب بر روی این سیاره را تایید کرد ، همچنین ماموریت فینیکس به مدت 5 هفته تمدید شد . مریخ نشین فینیکس سرانجام در 4 شنبه گذشته (30 جولای) موفق شد ، نمونه ی خوب و تازه ای از خاک مریخ را به سلامت به آنالیزر حرارتی(TEGA,) خود برساند . این ابزار طراحی شده تا نمونه های خاک مریخ را در اجاق های کوچک خود بسوزاند و با فرایندی شبیه به استشمام ، عناصر کلیدی موجود در آن را شناسایی کند . William Boynton از دانشگاه آریزونا و از سرپرستان این پروژه می گوید "دانشمندان پیش از این شواهدی از وجود آب یخ بر روی مریخ را مشاهده کرده بودند از طریق رصد های مدارگرد Mars Odyssey و همچنین مشاهدات فینیکس ، اما این اولین بار است که ما آب مریخ را لمس کردیم و طعم آن را چشیدیم!! ". این نمونه ی جدید خاک از گودالی به عمق حدودا 2 اینچ تهیه شده است . هنگامی که بازوی رباتیک فینیکس برای اولین بار به این عمق رسید ، با یک لایه ی سخت از خاک یخ زده برخورد کرد . فینیکس برای اینکه بتواند نمونه را قبل از اینکه در معرض هوا قرار بگیرند به TEGA برساند با مشکلات زیادی روبرو شد و راه های مختلفی را امتحان کرد اما در نهایت موفق شد این نمونه از خاک مریخ را به سلامت به آنالیزر حرارتی خود تحویل دهد . آزمایش این نمونه وجود آب در مریخ را به طور قطعی تایید کرده است . همچنین در کنفراس خبری فینیکس ، ناسا اعلام کرد که ماموریت این مریخ نشین را تا 30 سپتامبر تمدید کرده است . مدت زمان پیش بینی شده برای ماموریت فینیکس 3 ماه بود که در همین ماه میلادی(آگوست) پایان می یابد اما ناسا 5 هفته به 90 روز ماموریت مریخ نشین اضافه کرده است . به نظر می رسد ناسا با توجه به وضعیت خوب فینیکس و دریافت مناسب انرژی خورشیدی ، در نظر دارد از موقعیت منحصر به فرد این مریخ نشین در شمالگان مریخ ، نهایت استفاده را ببرد . در طول این 5 هفته ی اضافه تیم تحقیقاتی فینیکس به بررسی این پرسش خواهند پرداخت که در صورت وجود مواد شیمیایی کربن دارد و دیگر مواد عالی ، آیا یخ مریخ به اندازه ای آب خواهد شد که فعالیت های بیولوژیکی در آن شکل بگیرد یا نه . فینیکس طی روزهای گذشته یم پانارومای کامل و رنگی از محیط اطرافش را به زمین ارسال کرد که تصاویر آن را مشاهده می کنید . محیط اطراف مریخ نشین میز کار فینیکس بر روی مریخ است.